Het nieuwe economische marktdenken dateert van ver terug en het berust eigenlijk op een misverstand, analyseert de Britse historicus Tony Judt (1948 – 2010) in zijn gedreven intellectueel testament. Economen van de University of Chicago, de ‘Chicago boys,’ hadden grote invloed op de revolutie van Margaret Thatcher en Ronald Reagan, waarin de overheid van de oplossing, het met alle macht terug te dringen probleem werd.
Chicago Boys als Ludwig von Mises, Friedrich Hayek, Joseph Schumpeter, Karl Popper en Peter Drucker, allen immigranten uit Midden-Europa, waren sterk beïnvloed door de Europese crisis en trokken volgens Tony Judt de verkeerde lessen uit het nazisme: zij constateerden het falen van links en meenden dat liberalisme en de ‘open society’ moesten worden beschermd door de staat buiten het economische leven te houden. Het idee dat democratisch socialisme een groot kwaad is werd in de Verenigde Staten een religie en elke poging de rol van de staat te vergroten stuit op enorme weerstand.
Verliezers
Nergens is zo consequent gewerkt aan het afbreken van sociale wetgeving en toezicht op het bedrijfsleven als in Engeland en Amerika, waar het allemaal veel slechter is dan op het Europese continent, gekeken naar kindersterfte, levensverwachting, criminaliteit, gevangenisbevolking, psychische stoornissen, werkloosheid, overgewicht, slechte voeding, tienerzwangerschappen, druggebruik, schulden en angst. De verworvenheden van de 20ste eeuw hadden, schrijft Tony Judt, nou juist het doel de verliezers van de maatschappij trots en zelfrespect te brengen.
Wie geloofde er na 1945 nog in de markt? Het heeft lang gewerkt: ‘Trust, cooperation, progressive taxation and the interventionist state’ brachten ‘security, prosperity, social services and greater equality.’ De welvaartsstaat beschermde de burgers tegen tegenslag en uitbuiting en sociale uitgaven beheersten rond 1980 de begrotingen. De overheid werd vertrouwd. Een nieuwe naoorlogse generatie had echter geen boodschap aan de hervormingen van eerdere generaties. Wat was bereikt ging voelen als beperking van individuele vrijheden en ontplooiingsmogelijkheden. Verwachtingen van overheid en samenleving werden eisen.
Conservatieve terugslag
Zo kwam de terugslag. ‘The narcissism of student movements, new Left ideologues and the popular culture of the ‘60s generation invited a conservative backlash.’ Het is sinds de jaren tachtig helemaal mis, stelt Tony Judt: nastreven van eigenbelang, neerkijken op de publieke sector, geloven in eindeloze groei en mikken op kortetermijn winsten; mensen trekken zich terug in gated communities en vitale diensten zijn geprivatiseerd en worden verwaarloosd: ze zijn vitaal, dus de overheid lost het op als het fout gaat. ‘Politically speaking, ours is an age of the pygmies.’
Politici staan nergens meer voor. ‘Twittering back to their audience its own fears and prejudices, they are relieved of the burden of leadership or initiative.’ Burgers zien dat autoriteiten worden beheerst door krachten groter dan zij zelf. ‘We have entered an age of fear,’ maar terwijl we de risico’s bevechten die we denken te begrijpen: terroristen, immigranten, werkloosheid en criminaliteit, zijn de echte bronnen van onveiligheid moeilijker te grijpen: klimaatverandering, het einde van de grote machten en de resulterende ‘kleine oorlogen’ en collectieve politieke onmacht bij verre conflicten met een grote lokale impact.
Naderende catastrofe
Ons gevoel van een naderende catastrofe moet tot actie aanzetten. Op dilemma’s, voortkomend uit globalisering, ‘an updating of the high modernist faith in technology and rational management,’ kan alleen de overheid antwoorden geven en dat kan zónder onze vrijheid te bedreigen. ‘The choice will no longer be between the state and the market, but between two sorts of state.’ We missen ‘a moral narrative: an internally coherent account that ascribes purpose to our actions in a way that transcends them.’
Om serieus te worden genomen moet the Left zijn stem terugvinden. Er is heel veel om boos over te zijn maar ‘the reduction of inequality must come first.’ ‘…any society can (easily) descend into Hobbesian nightmares of unrestrained atrocity and violence… if social democracy has a future, it will be as a social democracy of fear…’ Links moet nu, stelt Tony Judt in zijn laatste boek, terugkijken en conserveren wat goed was aan de twintigste eeuw. ‘The social question is back on the agenda.’ © Anjo Roorda
Tony Judt: Ill Fares the Land. A Treatise On Our Present Discontent. London 2010
Yorumlar